Rabo ruim 20.000 keer in de fout met boeterente

Geplaatst op: 11-01-2018, 12:37:15

Rabobank heeft afgelopen jaar voor 52.000 hypotheken een herberekening uitgevoerd. In zo’n 20.800 gevallen (40%) moest de bank te veel betaalde boeterente compenseren. Voor zo’n 2.600 hypotheken (5%) moet nog een herberekening plaatsvinden.

Dat meldt een woordvoerder van de bank vandaag aan het Algemeen Dagblad. Die reageert op cijfers die Radar deze week op een rijtje zette. Het tv-programma berichtte dat Behalve Rabobank ook ING en ABN Amro de deadline van eind 2017 voor compensatie van alle klanten niet heeft gehaald.

Miljoenen

Hoeveel schade Rabobank lijdt door herstelbetalingen is niet precies bekend. Eerder ging de bank uit van een gemiddelde compensatie van € 200 per klant en totale kosten van € 5 miljoen. Tegen Radar liet Rabo weten dat beide bedragen iets hoger uit zullen vallen.

Bij ABN Amro gaat het om zo’n 9.000 compensaties op totaal 29.000 herberekeningen (plus nog 1.000 te verwerken). Het zou gaan om gemiddeld € 800 per klant, € 7 miljoen in totaal. ING meldt ‘enkele duizenden’ compensaties.

Rechtszaken en schikkingen

De gemiddelden die de banken opgeven noemde Michiel Lensink van stichting Oversluitclaim en Ikbenfrits.nl in de Radar-uitzending niet geloofwaardig. Hun eigen berekeningen komen uit op gemiddeld € 2.000 herstelbetaling per klant. De stichting kondigde dinsdag aan tegen twee banken een rechtszaak te starten om ook compensatie af te dwingen voor boeterente van voor 14 juli 2016, de startdatum die de AFM aanhoudt. Met twee andere banken heeft AFM al schikkingen getroffen.

Bron: publicatie van Paul de Kuyper op www.amweb.nl van 11 januari 2018